tiistai 1. maaliskuuta 2016

Ilmanvaihtojärjestelmien asentaminen


KASTELLI TALO

IV JÄRJESTELMÄN ASENNUS.

Materiaalit ja tarvikkeet:

 iv putkea 125 ja 160mm,  iv kanava käyrä 30, 45,ja 90 astetta 125mm,  iv kanavan sisäliitin (jatko) 125 ja 160mm,  iv kanavan t-yhde 125mm. pop niittejä, jalkaruuveja, kannakkeita, paloeristevilla, (liesituulettimelle), armaflex eristettä, insuplast iv eristettä, äänenvaimentimet.

Asennuksessa tarvittavat työkalut: nakertaja, ruuvinväännin/ akkuporakone, popniittiterä, mittanauha, vatupassi, 

Kastelli  talopaketti  johon asensimme ilmanvaihtojärjestelmän (LTO:lla varustetun)  siltä osin mitä edelliseltä asennusryhmältä jäi tekemättä.  Tein töitä yhdessä työnohjaajieni kanssa .

 

Ilmanvaihtokanavien eristysvahvuudet jotka ilmenevät kastellin LVI suunnitelmasta.


Ilmamäärät



LTO-koneen tietoja plus ohjeita







Pohjakuva josta ilmenee putki koot ja paikat



Siinä sitä itseänsä

Kanavaa rakennettuna.  (Kastellin määräys että ei saa ruuvata eli vetoniiteillä kiinni)


LTO-koneen pohja katossa.
Vasemman puoleiset seinästä katsoen Jäte-ja raitisilma
Oikealla tulo- ja poisto.

Siinä vielä kanavaa vedettynä.




Jäteilmaputki jonka vein katolle. Vaatii vielä eristyksen (100mm).



Liesituulettimen poisto eristettiin palovillalla rasvapalon  varalta. -Todella veemääistä asennettavaa..


Sama sivultapäin.

Liesituulettimen poisto edelleen.





LTO-koneen  tulo ja poisto.  Peltilaatikot ovat äänenvaimentimia.








Viemärin tuuletus eristettiin arma-flexillä.



Tulo ja poistoilmaputket



LTO-koneen kohta.  Raitis-ja jäteilmaputkiin piti laittaa 500mm arma-flexiä (Alue joka jää puhallusvillan alle).






Kerrostalon saneeraus 

ILMANVAIHTOJÄRJESTELMÄN RAKENTAMISTA 

Asuntoja 8kpl ja jokaiseen huoneistoon tulee iv. kone lämmöntalteenotolla. 
'






 Jäteilmaputki
tuloilmaputki






 Jäteilmaputket välikatolla jotka oli pistetty jo aiemmin





LTO kone


Putken vetoa



Siinä Kaavio jonka mukaan putket piti laittaa


Putkilinjaa edelleen.
Jäteilma putki katolle.




IV JA VIEMÄRINTUULETUSPUTKIEN LÄPIVIENTIKOTELO.

(PIIPPU)

Tein piippuja 2 kpl eli 4 asuntoa toiseen ja 4 toiseen. Kuten aiemminkin suunnittelun, toteutuksen ja mitoituksen sai tehdä itsekseen. Suunnitelmani  hyväksytin työohjaajallani.


Välikatto johon iv ja viemärintuuletusputket tulevat.
Tarkoitus on rakentaa piippu jossa ne viedään katon läpi.  Tein piipun vanerista ja pellittäjä tekee lopun.


Pätkein ilmastointiputket määrämittaan jotta saan ne mahtumaan koteloon.
Tässä ois kotelo rakennettuna
Eka reikä porattuna
Siitä piippu tai kotelo pistetään katolle. mitoitus on tehty siten että kattotuoleja ei tarvi katkoa vaan piippu mahtuu välistä.
Toinen piipuista reiät porattuna.


Ja toinen siinä. Kuva on otettu niin että tämä pääty menee ylöspäin.  iv putket tulevat n.3cm katon yli ja viemärin tuuletusputket 30 cm.
Tässä kuvassa kylki auki. Kaikki putket piti eristää jotta ne eivät kondensoi piipun sisälle.
Siinä vielä kuva valmiista kotelosta. Tämä porataan lappeeseen kiinni ja liitetään putket. 



Siinä hän on alustavasti paikoillaan. Pellittäjät tekivät kattoon reiän ja saatiin pömpeli paikoilleen.

Melkoinen hässäkkä eikä kovin nätti mutta putket paikoillaan ja eristettynä.  6 iv putkea ja 2kpl viemärituuletuksia. Toinen hormi vielä tekemättä.


 Eka piippu paikoillaan ja seuraava  tulossa kovaa vauhtia.



 Seuraavaksi itse iv/lto-koneen asennukseen. kone vallox 95 ja kahdeksaan asuntoon tulee samanlainen kone.  Itse kerkesin asentaa vissiinkin 5 konetta paikoilleen.

 Pohjakannake.

 Kannakkeet (jalkaruuvit) seinälle joiden varaan konee tulee roikkumaan. Alempana tussilla merkittynä pohjakannakkeen paikka.


Siinä hän on niin nätisti. Ikäva asentaa koska itse laite on julmetun painava.



Kellariin tuli oma koneensa


Siinä putket kytkettynä. Sähköt puuttuu vielä.


Huoneistojen koneisiin piti vielä liittää putket  En muista tarkalleen mutta varmaankin viiten koneeseen kytkin putket.



Lopuksi sähkökytkentä. Johtuen työhistoriastani sain tehtäväkseni kytkeä koneiden (8kpl) sähköt yllä olevan kaavion mukaan. -Kone muodostuu kolmesta osasta eli itse iv koneesta. säätimestä jolla säädetään kierrosnopeutta sekä tässä mallissa ainakin oli muuntaja erikseen joka laskee syöttöjännitettä eli koneen kierrosnopeutta. Eli koneen eri nopeudet saadaan aikaiseksi syöttöjännitettä säätämällä.


 Muuntaja jonka kautta virta kulkee iv koneelle.


 Iv koneen kytkentätaulu sekä jälkilämmityksen säädin.  Syöttö ja ohjaus kytkettynä.



Kojerasia johon säädin tulee.


Siinä 4 nopeuksinen säädin paikoillaan. 

2 kommenttia:

  1. Kaikki kuvat ei minulle jostain syystä näy, mutta suurin osa. Mielenkiintoista seurata muiden projekteja. Miten teillä menee ilmanvaihdon huoltosopimukset, oliko teillä tästä puhetta? Siistiä jälkeähän teillä näyttää sielä olevan. Hyvä että saa ilmanvaihdon pelaamaan.
    https://www.ilma-ahti.fi/ilmanvaihto

    VastaaPoista
  2. Ovatko nuo IV-käyrät kooltaan yleisesti ottaen standardit? Meidän niitä tulisi hommata seuraavaan työvaiheeseen. Kiitos tästä postauksesta, kiva kun jaat kuvaa työvaiheista. https://www.iv-lipasti.com/tuotteet/kayrat

    VastaaPoista